Wednesday, July 19, 2017

Ιστορία.ΜΑΣΣΑΛΊΑ Η ΕΛΛΗΝΙΚΉ ΠΟΛΙΤΕΊΑ ΠΟΥ ΊΔΡΥΣΑΝ ΟΙ ΦΩΚΕΕΙΣ


«Γύρω στο 600 π.Χ οι Έλληνες ναυτικοί που ήρθανε από την Φώκαια της Μικράς Ασίας ίδρυσαν την Μασσαλία και ακτινοβόλησαν τον πολιτισμό στη Δύση».
Επιγραφή των Γάλλων στην πόλη της Μασσαλίας

Γράφει ο
 Γιώργος Λεκάκης

Η μεγάλη και πανέμορφη σημερινή παραλιακή πόλη της Γαλλίας, Μασσαλία (Marseille εξ ου και λαϊκά Μαρσίλλια), στις εκβολές του ποταμού Ροδανού, δεν είναι παρά ένα κτίσμα των αρχαίων Φωκαέων, Ελλήνων της Ιωνίας Μ. Ασίας, οι οποίοι την οίκησαν περί το 630 π.Χ. - αυτό την καθιστά μια από τις αρχαιότερες πόλεις της Δυτ. Ευρώπης. Τότε άνοιξε η «γραμμή». Και μετά ενισχύθηκε με ένα νέο «κύμα» Φωκαέων περί το 540 π.Χ. όταν η Φώκαια πέφτει στα χέρια των Περσών - 5 μόλις χρόνια πριν από την Μάχη της Αλαλίας. Η πατρίδα τους κατακτάται από τον στρατηγό του Κύρου, Άρπαγο. 

Οι Φωκαείς δεν ανέχονται να είναι υπό βαρβάρων και «θέλοντας να αποφύγουν την τυραννία του Μεγάλου Βασιλιά, εγκατέλειψαν την Ασία κι εγκαταστάθηκαν στην Μασσαλία»[1]. Όσοι Φωκαείς μπόρεσαν, επιβιβάσθησαν σε πλοία, με επί κεφαλής τον Κροαντιάδη. Το κύμα εξόδου των κατακτημένων βαίνει προς τα δυτικώτερα. Και στέλνει τους Φωκαείς να κατοικήσουν ήδη υπάρχουσες πόλεις, ενώ πολλές άλλες τις δημιουργούν. Έτσι έφθασαν και στις εκβολές του Ροδανού και ίδρυσαν την Μασσαλία. Και δεν θα πρέπει να ήταν μια μικρή μοίρα Φωκαέων, αφού «οι Φωκαείς, καθ' ον χρόνον απώκιζαν την Μασσαλίαν, ναυμαχήσαντες προς τους Καρχηδονίους, τους ενίκησαν» (Θουκ. Α,13)! 

Κι έτσι αρχίζει η Ιστορία μιας των σημαντικότερων πόλεων-πύλεων της Ευρώπης.
Ήδη η ελληνική διείσδυση στην μεγάλη χερσόνησο της Δυτ. Μεσογείου έχει αποδειχθεί και με ευρήματα, που χρονολογούνται στα τέλη του 7ου και στις αρχές του 6ου αι. π.Χ.: Κεραμικά ελληνικής (κορινθιακής και κυρίως ιωνικής) κατασκευής, που έχουν ευρεθεί στην Ιβηρία (οικισμός Αγ. Μαρτίνου), αποδεικνύουν τον ισχυρισμό.

Ετυμολογία
Τότε, ο κυβερνήτης ενός πλοίου των Φωκαέων προσπλέοντος την ακτή, είδε έναν αλιέα, ο οποίος «εκέλευσε μάσσαι το απόγειον σχοινίον». (Οι Αιολείς «μάσσαι» έλεγαν το «δησαί»-δέσε. Αλλά και σήμερα πολλοί Μικρασιάτες και Μακεδόνες λεν «μάσσε» και εννοούν «μάζεψε»). Έτσι από το «μάσσαι αλιέα», προέκυψε το τοπωνύμιο Μασσαλία, τόπος όπου «μάσσαν του αλιέως» το σχοινί. Αυτή είναι η Γραμματική ετυμολογία της πόλεως. Το ότι η Μασσαλία ήταν ένα μικρό ψαροχώρι, διακρίνεται έως σήμερα, από το ιδιαίτερο πιάτο της, που είναι η «μπουγιαμπές», μια πικάντικη ψαρόσουπα των ψαράδων της, με ψάρια που εν τέλει δεν μπόρεσαν να πουλήσουν.
 

Με το ίδιο όνομα (Μασσαλίας), όμως, αναφέρεται από τον Πτολεμαίο ένας αρχαίος ποταμός στην Κρήτη! Κι αυτό ενισχύει την άποψη πως το τοπωνύμιο ονομάτισαν Μινωίτες Κρήτες, στα μεγάλα ταξείδια τους προς Β. Ευρώπη (Κρήτη-Αντικύθηρα-Κύθηρα-Ιταλία-Σικελία-Μασσαλία), ήδη από την 3η χιλιετία π.Χ., κατά τα οποία χρησιμοποιούσαν τις εκβολές του Ροδανού ως είσοδό τους στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα, για να φθάσουν στις ακτές της Β. Θάλασσας, προς συλλογή κι εμπορία ήλεκτρου και χαλκού. Έτσι, επειδή οι εκβολές του Ροδανού θύμιζαν, κατά κάποιον τρόπο, στους Μινωίτες το τοπίο στις εκβολές του Μασσαλία ποταμού, ίσως να ονόμασαν έτσι τον τόπο αυτό. Αυτή είναι η ιστορικο-γεωγραφική της ετυμολογία.
 
Η Πέττα που έγινε Αριστοξένη
Ο Φωκαεύς κυβερνήτης Εύξενος έγινε δεκτός εκεί με αγάπη, από τον βασιλεύοντα Νανν / Νάνο. Ίσως βασιλέα των αυτοχθόνων Κομμονών Γαλατών. Γύρω κατοικούσαν οι Τρικόριοι. Και οι Σάλυες (> λατ. Σαλλούβιοι, ίσως οι Σάλιοι ιερείς εκ Σαμοθράκης), που κατοικούσαν μεταξύ Ροδανού και Άλπεων (νυν Προβηγκία), τους οποίους απώθησαν οι αρχαίοι Έλληνες, που κατοικούσαν στην Μασσαλία.
 

Ο Νανν έφερε σε επαφή την βασιλόπαιδα Γύπτιδα ή Πέττα, με τον Εύξενο. Η Πέττα του έφερε το κύπελλο, το οποίο, κατά την παράδοσή της, θα έδινε σε όποιον αυτή επέλεγε για σύζυγό της. Έτσι ο Φωκαεύς νυμφεύθηκε την Πέττα (που μετονομάσθηκε Αριστοξένη) και έλαβε ως προίκα τον κόλπο (που σήμερα καλείται «του Λέοντος»), στην Δ. ακτή του οποίου ο Εύξενος έκτισε την Μασσαλία. (Παράδοση που υιοθετεί και ο νυν Δήμος Μασσαλιωτών). Εύξενος και Αριστοξένη απέκτησαν τον Πρώτο, γενάρχη των Πρωτιαδών, που ονομάτισε Πρώτη την νησίδα έναντι της Μασσαλίας.
Πέραν τούτων, η αλήθεια είναι πως οι αρχαίοι Έλληνες αστικοποίησαν τους Γαλατο-Κέλτες. Και η Μασσαλία ήταν η σημαντικότερη ελληνική αποικία στο δυτικό άκρον της Μεσογείου.
 
Νεολιθική κατοίκηση
Στην Μασσαλία ευρέθη (τον Μάιο του 2006) νεολιθική κατοίκηση. Αρχαιολόγοι έφεραν στο φως αρχαία τείχη, πινακίδες και εργαλεία από πέτρα και όστρακα, του 8000 π.Χ. Και όχι σε μικρή έκταση, αλλά σε 2.300 τετρ.μ., σ' έναν λόφο, 3 χλμ. από την θάλασσα, όπου είχε κτισθεί στρατόπεδο του Καίσαρος!
 
Η αρχαία Μασσαλία
Άλλοι (Γκοσλέν) υποστηρίζουν πως η αρχαία Μασσαλία έκειτο νοτιώτερα, επί του ακρωτηρίου Croisette, όπου επίσης έχουν ευρεθεί αρχαία ίχνη. Οι αρχαίοι γεωγράφοι παραδίδουν πως Μασσαλία και Βυζάντιον (νυν Κωνσταντινούπολη) έχουν το ίδιο γεωγραφικό πλάτος. Και είναι σχεδόν έτσι, με τον Πτολεμαίο να το υπολογίζει καλύτερα, με «λάθος» μόνον 1/4 της μοίρας!
 
Μάλιστα στις 15.10.1899 στις τέσσερις προς την θάλασσα όψεις του φρουρίου του Άη Γιάννη, εντοιχίσθηκαν 4 πλάκες (στην ελληνική, λατινική, γαλλική και προβηγκιανή) για τα 2.500 χρόνια από κτίσεως της πόλεως. Η πλάκα στα ελληνικά, που συνέταξε η Ακαδημία des Inscriptions λέγει τα εξής:
«Εις μνήμην του πρώτου κατάπλου των Φωκαέων, των προ XXII ετών εκ της Ιωνίας, ενταύθα αφικομένων, παρόντων των πρέσβεων των εκ Φωκαίας της μητροπόλεως, των Αθηνών, Ρώμης, Σμύρνης των πόλεων των πάλαι φίλων τε και συμμάχων, εκ Ρόδης, Ημεροσκοπείου, Μονοίκου λιμένος, Θεαίνης, Αγάθης, Αβενιώνος, Καβελλιώνος, Κιθαριστής, Ολβίας, Αντιπόλεως, Νικαίας, Αλερίας των αποκιών, αποσταλέντων, ο δήμος ο των Μασσαλιητών, οκταημέρους εορτάς εορτάσας, την δε την στήλην ανέθηκε, τη πέμπτη και δεκάτη του μηνός Οκτωβρίου του έτους Μ.Χ. 1899».
Την ιδία ημέρα, το Δημ. Συμβούλιο Μασσαλίας μετονόμασε την λεωφόρο Boul. du Nord, όπου το Γεν. Προξενείο Ελλάδος, σε Λεωφόρο Αθηνών! Στις εκδηλώσεις αυτές την Ελλάδα εκπροσώπησε το Β.Π. θωρηκτό «Ψαρά» / 02.
 
Στον κόλπο αυτόν είχαν προσορμισθεί και οι Φοίνικες, και τον είχαν χρησιμοποιήσει ως ναύσταθμό τους. Απεδείχθη με επιγραφές, που ήλθαν στο φως το 1844, κατά την εκσκαφή θεμελίων του καθεδρικού ναού και και με άτεχνες ανάγλυφες παραστάσεις φοινικικών θεοτήτων - Αστάρτης, Βάαλ - επί πώρινων λίθων, που βρέθηκαν το 1864.
 
Οι Φωκαείς όμως ήσαν αυτοί που έκτισαν «την ωραία πόλη, επί πετρώδους εδάφους», όταν είχαν κάμει αποικίες σε πολλά σημεία της Κορσικής, της Σικελίας, της Λυγουρίας, κ.α. Την πόλη περιέβαλαν με ισχυρό τείχος («Τείχη του Κλινία»), και ο θαυμάσιος προς Ν. λιμήν της είχε στους πρόποδές του ορθοπάγο[2]. Το λιμάνι της αρχαίας Μασσαλίας ελέγετο Λακυδών - ως γνωστόν στην αρχαιότητα ο λιμένας μιας πόλεως είχε ίδιον όνομα, διάφορο της πόλεως, την οποία εξυπηρετούσε (νυν Port Vieux - λαϊκά στην ναυτική Πόρτο Βέκκιο) και εξέδωσε μοναδικό στον κόσμο νομισματόσημο! Σήμερα, όμως το κέρας του αρχαίου ελληνικού λιμένος που σώζεται, καλείται απ' όλους «Αρχαίο Λιμάνι».
 
Στην ακρόπολη της αρχαίας Μασσαλίας έκειτο ο ναός του Δελφινίου Απόλλωνος - που λατρευόταν κοινώς απ' όλους τους Ίωνες - και Εφέσιον, δηλ.ναός υπέρ της Εφεσίας Αρτέμιδος, μια ηλιακή έκφανση της θεάς. Στην Μασσαλία τιμούσαν την Αρτέμιδα τον Ήλιο με μια θηλυκή θεότητα![3] Παραδοσιακώς, κάθε που οι Φωκαείς έφευγαν από την πατρίδα τους, έπαιρναν μαζί τους κάποιον από το Εφέσιόν τους, ως παραστάτη του πλου τους. Στο συγκεκριμένο πρώτο ταξείδι προς Μασσαλία, παραστάτης ήταν η Αριστάρχη, επιταγμένη από τις πλέον διακεκριμένες γυναίκες της Εφέσου, την οποία είχε υποδείξει στο ενύπνιον η ίδια η θεά Άρτεμις. Μαζί της πήρε και αφιερωμένα αγάλματα. Έτσι όταν έφθασαν οι Φωκαείς και ίδρυσαν την Μασσαλία και το Εφέσιόν της, την Αριστάρχη ετίμησαν ως πρωθιέρεια. Έκτοτε, όσες αποικίες έκανε η Μασσαλία, σε όλες λατρεύθηκε η Άρτεμις ως πατρώνα θεά.
 
Εκτός του Απόλλωνος και της Αρτέμιδος, στην αρχαία Μασσαλία λατρεύονταν ο Ζευς, η Αθηνά, η Κυβέλη, η Λευκοθέα και αργότερα η Ίσις.
 
Σ' αυτήν την πόλη λειτούργησε και μεγαλούργησε η περίφημη αρχαία ελληνική Ιατρική Σχολή Μασσαλίας, που διέδωσε την Ιατρική Επιστήμη στην Δύση. Άλλωστε στην αρχαία Μασσαλία λειτουργούσε σπουδαίο Ασκληπιείο, ένα από τα 400 που αναφέρονται στον αρχαίο ελληνικό κόσμο. Για χρόνια πολλά, το Ασκληπιείο και η Ιατρική Σχολή Μασσαλίας συνέλεγε ιαματικά βότανα απ' όλη την Μεσόγειο. Οι καρποί της σύριγγος της κασσίας λ.χ. συλλέγονταν λίγο προ της τελείας ωριμάνσεώς τους και αποστέλλονταν, κατά το δυνατόν νωποί, από την Αίγυπτο, στην Ευρώπη (σε Λονδίνο και Μασσαλία), για ιατρική χρήση.
 
Εκ Μασσαλίας γνώρισαν το κρασί στην Γαλλία
Οι Φωκαείς κυριαρχούσαν τότε στο εμπόριο της περιοχής εκείνης. Οι Φωκαείς έφεραν εδώ την καλλιέργεια της ελιάς και του αμπελιού, απ' όπου διαδόθηκε στα ενδότερα της (νυν) Γαλλίας. Η Μασσαλία στα αρχαϊκά χρόνια επλούτισε (και) από το εμπόριο κρασιού και λαδιού. (Και η μεταφορά οινοτεχνογνωσίας από τους Έλληνες προς τους Γάλλους δεν σταμάτησε εδώ: Πολλά χρόνια αργότερα, έως τα πρόσφατα, Κυμαίοι καραβοκύρηδες μετέφεραν τα προϊόντα της Κύμης Ευβοίας στην Μασσαλία, και δη το φημισμένο μαύρο κρασί της, διότι το μοσχοαγόραζαν οι Γάλλοι ίνα χρωματίσουν τα δικά τους κρασιά!).
 
«Το ποτάμι του Ροδανού ήταν η εμπορική οδός, μέσω της οποίας οι αμφορείς με τον ζυμωμένο μούστο, αυτό το πρωτόγνωρο ποτό, έφθασε στα τραπέζια των διάφορων κελτικών φύλων. Και τους άρεσε πολύ. Ίνα διατηρήσουν οι Έλληνες την αποικία τους στις εκβολές του Ροδανού έπρεπε κάπως να εντάξουν στο σχέδιο και τους Κέλτες της γύρω περιοχής, της Λιγυρίας. Άρχισαν λοιπόν να νυμφεύονται εντόπιες κι έτσι μέσω των μεικτών γάμων άρχισαν να περνούν στην άλλη πλευρά και οι γνώσεις της καθημερινότητος, για παράδειγμα πώς φτιάχνει κανείς κρασί. Από εκείνη την εποχή μας διασώζονται πολλά τεκμήρια αυτής της ελληνικής παραγωγής κρασιού. Ίχνη ετρουσκικού κρασιού δεν βρέθηκαν, ενώ τα στοιχεία για την ρωμαϊκή παραγωγή είναι πολύ νεώτερα» γρλαφει στο βιβλίο του «Αρχαία Ελλάδα: Η ιστορία ένδεκα πόλεων» ο καθηγητής Ελληνικού Πολιτισμού στο Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ, P. Cartledge. Καλό, λοιπόν, θα είναι, οι ξενομανείς λάτρεις του «γαλλικού κρασιού» στις απύθμενες αράδες που ξοδεύουν για να το εκθειάζουν, να αφιερώνουν και λίγες λέξεις γι' αυτούς που έμαθαν τους Γάλλους να φτιάχνουν και να πίνουν κρασί, δηλ. τους αρχαίους Έλληνες Φωκαείς.
 
Μετά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο, που αναπτύχθηκαν τα αγγειοπλαστικά εργαστήρια της Μεγάλης Ελλάδος, τα αθηναϊκά απευθύνθηκαν σε νέες αγορές, κυρίως της Μασσαλίας, κ.ά. Οι Μασσαλιανοί μαθαίνουν την αγγειοπλαστική και την διαδίδουν στα ενδότερα της Ευρώπης.
Αλλά και τα καράβια των Κασσωπαίων (της Ηπείρου) «όργωναν» από τον 3ο π.Χ. αι. την Μεσόγειο Θάλασσα (διακινούσαν προϊόντα της Ηπείρου, όπως κρασί, λάδι, ελιές, φρούτα, ξηρούς καρπούς και υφάσματα, σε Κέρκυρα, Καρχηδόνα, Ρώμη, Βρινδήσιο, Μασσαλία, Ηράκλειες Στήλες -Γιβραλτάρ, Αδριατική, Αίγυπτο, και φυσικά Αιγαίο, Μ. Ασία, Εύξεινο Πόντο). Η παράδοση εξαγωγών ηπειρωτικών προϊόντων προς την Μασσαλία, συνεχίσθηκε έως τα χρόνια της οθωμανοκρατίας, με τους περίφημους Καλαρρυτινούς χρυσικούς.
 
Οι Έλληνες εδίδαξαν εδώ την τέχνη της οινοποιίας και έμαθαν απ' εδώ για την λεβάντα, αφού αυτή «γεννάται στις νήσους της Γαλατίας απέναντι από την Μασσαλία», κατά Διοσκουρίδη.

Μασσαλιανοί ωκεανοπόροι

«Τά πέλαγα της Μασσαλίας φυλάττουν ενθύμησιν της ανδραγαθίας των πατέρων μας»
Γ. Τερτσέτης

Οι Φωκαείς ήταν πρωτοποριακοί και τολμηροί θαλασσοπόροι. Πρώτοι αυτοί κατασκεύασαν πολυήρεις - πλοία με 50 κουπιά! Γι’ αυτό ανέδειξαν την Φώκαια σε μεγάλη ναυτική δύναμη! Και πλούτισαν πολύ! Η ικανή ναυτοσύνη τους μεταλαμπαδεύθηκε και στην αποικία τους, την Μασσαλία, η οποία από την αρχαία ακμή της ανέδειξε περίφημους ωκεανοπόρους, όπως:


ο Μιδάκριτος, ο πρώτος που ταξείδευσε στα βρετανικά νησιά, με σκοπό να φέρει τον «λευκό μόλυβο», όπως έλεγαν τον κασσίτερο.


 ο Ευθυμένης ή Ευθυμάνης γεωγράφος και θαλασσοπόρος, που περί το 510 π.Χ. εταξείδευσε προς τον Νότιο Ατλαντικό και έφθασε έως την Σενεγάλη, στις εκβολές του ποταμού Σενεγάλη… Εκεί είδε κροκόδειλους και ιπποποτάμους και ενόμισε πως έφθασε στις… πηγές του Νείλου! Έγραψε έργο ονομαζόμενο «Περίπλους», όπου λέγει ότι ο Νείλος πηγάζει εκ του Ατλαντικού!


 ο Πυθέας (330-320 π.Χ.), που έφθασε έως την Θούλη («το έσχατον όριον του κόσμου» - αινιγματική πόλη του Βορείου Ωκεανού, που κατ’ άλλους είναι στην Ισλανδία, κατ’ άλλους στην Βαλτική, κλπ.). Τον εκτιμούσε ιδιαιτέρως ο Ίππαρχος. Ο Πυθέας ήταν και περίφημος αστρονόμος. Έκανε μια μαθηματική ανακάλυψη που τον κατέστησε γνωστό στον ελληνισμό: Την μέτρηση του γεωγραφικού πλάτους ενός τόπου! Το πέτυχε με την μέτρηση του λόγου: Γνώμων/Σκιά, το μεσημέρι των Τροπών ή των Ισημεριών. Η μέθοδος αυτή στηριζόταν σε δυο παραδοχές: Α. ότι η Γη είναι «σφαιροειδής» και Β. ότι οι ακτίνες του Ηλίου φθάνουν σ’ όλα τα σημεία της επιφανείας της Γης «παράλληλα» (διατύπωση του Θαλή). Έτσι η γωνία φ προσδιοριζόταν από το ορθογώνιο τρίγωνο του γνώμονος προς την σκιά του, το μεσημέρι μιας Ισημερίας (ανάλογη μέτρηση γινόταν κατά τις Τροπές). Δια της μεθόδου αυτής ο Πυθεύς υπελόγισε το γεωγραφικό πλάτος της γενέτειράς του, Μασσαλίας, με σχεδόν απόλυτη ακρίβεια: 43°3' έναντι της πραγματικής 43°17'… Ο Πυθεύς, κατ’ εντολήν του Δήμου Μασσαλίας, επιχείρησε μια παράτολμη για την εποχή του εμπορική αποστολή, προς αναζήτηση κασσίτερου, που δύσκολα βρισκόταν στην Ελλάδα. Διέπλευσε τις Ηράκλειες Στήλες (νυν Γιβραλτάρ) και ακολουθώντας τις ιβηρικές και γαλατικές ακτές έφθασε στο Βελέριον (νυν Κορνουάλη) και στο Κάντιον (νυν Κεντ). Διέσχισε όλη την ανατολική πλευρά της Βρετανίας και κατέληξε στο Ντόβερ. 



Αναφέρει τα δυο νησιά, το Άλβιον (Αλβιών, η Αγγλία) και την Ιέρνη (η Ιρλναδία).[1] Αυτή είναι η πρώτη γραπτή μαρτυρία για επίσκεψη Ελλήνων στα αγγλικά νησιά (Κασσιτερίδες Νήσους). Είχαν προηγηθεί ενωρίτερα κι άλλες, από Μινωίτες Κρήτες, κ.ά. Από εκεί ο Πυθεύς εταξείδευσε στην Βαλτική. Έκανε τον περίπλου των βαλτικών και σκανδιναβικών παραλίων. Κατέλιπε δύο συγγράμματα: «Περί Ωκεανού» και «Γης περίοδος», στα οποία περιέγραψε τις ταξειδιωτικές εμπειρίες του.


ο Ευθύμιος ή Ευθυμένης, που εξερεύνησε τις αφρικανικές ακτές, που είχε παραπλεύσει ο Καρχηδόνιος στρατηγός Άννων (310 π.Χ.).


έλος, η Μασσαλία ανέδειξε διάφορους ονομαστούς πλοιάρχους (όπως τον Ζηνόθεμι, τον Ηγέστρατο, κ.ά.).


Τα ναυάγια της Μασσαλίας

Το 1993, κατά την διάρκεια εκσκαφών, στην Πλατεία Ι. Βερν στην Μασσαλία, ανακαλύφθηκαν δυο… ναυάγια! Οι εργασίες έγιναν από την τοπική Αρχαιολογική Υπηρεσία, συνδρομή της πόλεως της Μασσαλίας. Απεκάλυψαν τμήμα της αρχαίας ακτής με τις λιμενικές εγκαταστάσεις και πλήθος ελληνικών και ρωμαϊκών χρόνων ναυαγίων. Τα δύο πλοία ευρέθησαν αντικρυστά το ένα στο άλλο. 
Περίπου 30 μ. από την αρχαία ακτή. Στο σημείο όπου είχαν εγκαταλειφθεί στα τέλη του 6ου αι. π.Χ. – μάλλον λόγω της κακής τους καταστάσεως. Το σωζόμενο τμήμα, του μικρότερου από τα δύο πλοία, έχει μήκος 5 μ. και πλάτος 1,5 μ. Ήταν ελαφρύ και γρήγορο σκάφος, λεπτό και με στρογγυλή διατομή, αλιευτικό κοραλλιών (ευρέθησαν 10 μικρά θραύσματα από κόκκινο κοράλλι). Το δεύτερο και μεγαλύτερο από τα δύο πλοιάρια έχει διατηρηθεί σε μήκος 14 μ. και πλάτος 4 μ. Είχε καρίνα, στρογγυλή διατομή και πολύ μακρόστενες άκρες. Το πανί του ήταν τετράγωνο και είχε χωρητικότητα φορτίου 12 τ. Τυπικό εμπορικό πλοίο της Μασσαλίας του τέλους του 6ου αι. π.Χ. Είχε άξιο λόγου σύστημα συναρμολογήσεως. Ταξείδευε για πολλά χρόνια πριν εγκαταλειφθεί.[2]



Οι Τούρκοι θέλοντας να αποτκήσουν κάτι που δεν έχουν,
δηλ. αρχαία Ιστορία,άρα αίγλη, έφτιαξαν και έστειλαν στην Μασσαλία
ένα αντίγραφο αρχαίου φωκιανού ελληνικού πλοίου...



Ο Ζ. Υ. Κουστώ έξω από την Μασσαλία ανέσυρε αρχαίο ελληνικό πλοίο, ανάμεσα σε απολιθώματα, που είχε ναυαγήσει το 205 π.Χ., μεταφέροντας αμφορείς με κρασί.


Τέλος, η Οικία Τριαίνης στην Δήλο, που ανήκε στον Ελληνορωμαίο Μάρκο Σίστιο - ο οποίος γεννήθηκε στην Δήλο![3] – μας έδωσε πληροφορίες για ένα ακόμη αρχαίο ναυάγιο στην… Μασσαλία! Το 145 π.Χ. ο Μ. Σίστιος εφόρτωσε από την Ρώμη τον «Δελφινοφόρο», ένα καράβι, με αμφορείς κ.ά.αντικείμενα. Το καράβι αυτό είχε περιπετειώδες ταξείδι, αλλά εν τέλει ναυάγησε στο λιμάνι της Μασσαλίας. Ανακαλύφθηκε από δύτες-αρχαιολόγους. Στον λαιμό ενός αμφορέα υπήρχαν τα αρχικά “SES” και πλάι τους σχεδιασμένη η τρίαινα – σύμβολον του Ποσειδώνος. Αντίστοιχα, τα ίδια αρχικά και το ίδιο σύμβολο ευρίσκουμε και στην Οικία Τριαίνης.


Πάντως η λάσπη των επιχώσεων επειδή προστατεύει τις αρχαιότητες, είναι πολύ πιθανόν, εάν γίνουν σχετικές εργασίες και έρευνες, να βρεθούν κι άλλοι βυθισμένοι και θαμμένοι θησαυροί στο λιμάνι της Μασσαλίας…


Πολιτική διοίκηση-νόμοι

Οι Μασσαλιώτες διοικούντο αριστοκρατικά. Ήσαν απ’ όλους οι πιο εύνομοι. Είχαν συνέδριο (βουλή) 600 ανδρών, οι οποίοι έπρεπε να είναι τουλάχιστον τρεις γενεές απόγονοι Μασσαλιωτών! Εάν δε ήσαν και εύτεκνοι, ονομάζονταν «τιμούχοι» και διατηρούσαν το αξίωμα ισοβίως. Εξ αυτών, προήδρευαν οι 15, οι οποίοι ήσαν επιφορτισμένοι με την τρέχουσα υπηρεσία.


Οι νόμοι της αρχαίας Μασσαλίας ήσαν οι ιωνικοί. Αναγράφονταν σε δημόσιους χώρους, προς γνώσιν του κοινού.


Στην αρχαία Μασσαλία πολίτης που τεκμηρίωνε την απόφασή του να πεθάνει ενώπιον της Βουλής των 600, έπαιρνε νόμιμα κώνειο, το οποίο φυλασσόταν γι’ αυτόν τον σκοπό σε κρατικές αποθήκες!..[4]

Εκ των νομικών παραδόξων της πόλεως, ήταν ένας νόμος που επέβαλε την ποτοαπαγόρεση στις γυναίκες. Τους επέτρεπε να πίνουν μόνον… νερό! (Κλ. Αιλιανός «Ποικ. Ιστορία», II, 38).


Από την σύγχρονη «νομική ιστορία» της Μασσαλίας, αξιοσημείωτη είναι μια παράξενη δίκη, που έγινε ίνα λυθεί μια διαφορά ανάμεσα σε δυο κληρονόμους: Ένας τ. ναυτικός άφησε αρκετά χρήματα, αλλά πριν πεθάνει έκαμε δερματοστιξία στην πλάτη του ένα σύντομο και ακριβές κείμενο… διαθήκης, υπέρ ενός ανηψιού του. Προηγούμενο έγγραφο έδινε την περιουσία σε άλλον ανηψιό του! Το δικαστήριο έπρεπε, λοιπόν, να καθορίσει εάν η τελευταία επιθυμία του νεκρού στο δέρμα του μπορούσε να είναι νόμιμο αποδεικτικό… έγγραφο! Το θέμα ελύθη μόνο του: Λίγο πριν πεθάνει, ο άνδρας είχε χαρίσει όλα όσα είχε και δεν είχε σε μια κοπέλλα που ήταν πολύ καλή μαζί του κι έτσι δεν υπήρχε… ούτε γάτα, ούτε ζημιά, ούτε βέβαια περιουσία προς κληρονομιά…


Ρωμαϊκή εποχή

Στα ρωμαϊκά χρόνια, η Μασσαλία συμπεριλαμβανόταν στα όρια του τότε «γνωστού κόσμου»: Αυτός οριζόταν «από την Ρόδο και την Αλεξάνδρεια έως την Μασσαλία, την Περσία και την Ινδία»…

Η Μασσαλία ήταν φίλος και σύμμαχος της Ρώμης και στα δύσκολα, στον πόλεμο κατά των Καρχηδονίων, απ’ τον οποίο έδρεψε τους καρπούς της νίκης. Για να ενισχυθεί έναντι των ορέξεων των Καρχηδονίων προσέλαβε στον στρατό της ορεσίβιους Κρήτες και σφενδονήτες Ροδίους. (Άλλωστε, όπως προείπα, οι Κρήτες, από Μίνωος, είχαν σχέση με την περιοχή). Μετά απ’ αυτό, έγινε η μεγαλύτερη ναυτική δύναμη στην Δυτ. Μεσόγειο και άρχισε να επεκτείνεται με αποικίες στην Κελτική, την Ιβηρία, κ.α.


Τέτοιες αποικίες-θυγατέρες της Μασσαλίας ήσαν (αλφαβητικώς): η Αγάθη (εκ του Αγαθή Τύχη - νυν Agde), η Αθηνούπολις[5], η Αλαλία[6], η Αντίπολις (νυν Antibe), το Εμπόριον (νυν Ampurias), το Ημεροσκοπείον (νυν Denia), η Λευκή Άκρα[7], η Μαίνακα ή Μαινάκη (νυν Βελέθ-Μάλαγα), η Νίκαια[8], η Ολβία (νυν Eoube), η Ροδανουσία[9], η Ρόδη (νυν Rosas), το Ταυροέντιον ή Ταυρόεις (νυν Taurenti)… Σ’ όλες αυτές τις πόλεις τα Εφέσια ιερά της Αρτέμιδος παρέδιδαν πως «ελληνιστί θύειν»… Αλλά και στα νεώτερα (βυζαντινά) χρόνια, οι Έλληνες της Μασσαλίας συνέχιζαν να «φτιάχνουν» αποικίες, όπως το Σεν Τροπέ, ένα μικρό ψαροχώρι, που έγινε κι αυτό κοσμοπολίτικο θέρετρο, κ.ά.


Στο λιμάνι της πόλεως υπήρχαν ναυπηγεία, μέγας ναύσταθμος, άραζαν πολλά πλοία, κατασκευάζονταν και επιδιορθώνονταν πολεμικές και πολιορκητικές μηχανές, κλπ. Το λιμάνι αυτό πλειστάκις είχε αποκρούσει βαρβαρικές επιδρομές, επιδόξων εισβολέων στην ενδοχώρα της (νυν) Γαλλίας. Γι’ αυτό έλεγαν, πως η Μασσαλία συνετέλεσε στην εξάπλωση του ρωμαϊκού μεγαλείου.


Το 155 π.Χ. η Μασσαλία εκάλεσε την Ρώμη να συνδράμει στον πόλεμό της με την Γαλατία. Η νικήτρια Ρώμη έδωσε στην Μασσαλία τα κατακτηθέντα εδάφη των ηττημένων.


Το 124 π.Χ. όμως, η Ρώμη, που ξανα-αναμείχθηκε στα της Μασσαλίας, προσάρτησε τα εδάφη, αλλά άφησε αυτόνομη την Μασσαλία και τις αποικίες της. Έτσι η Μασσαλία και οι θυγατέρες της διατήρησαν τον ελληνικό πολιτισμό… Οι Ρωμαίοι όμως συνέχισαν φίλα προσκείμενοι και προς απόδειξιν αυτού έστησαν ξόανο της Εφεσίας Αρτέμιδος, ίδιο κι απαράλλακτο του Εφεσίου, στο Αβεντίνο. Ο Μάριος και ο Πομπήιος, ως διοικητής της Ιβηρίας, προστάτευσαν την πόλη. Αλλά στον ρωμαϊκό εμφύλιο ευρέθη στην μέση. Σκέφθηκε τότε να ανακόψει την πορεία του Καίσαρος προς την Γαλατία. Υποσχέθηκε ουδετερότητα. Αλλά δεν την τήρησε, αφού φιλοξένησε τον Δομίτιο, που η σύγκλητος είχε αποστείλει διοικητή της Εντεύθεν των Άλπεων Γαλατίας. Αυτό εξόργισε τον Καίσαρα και τον ανάγκασε να στείλει (19.4.49 π.Χ.) εναντίον της Μασσαλίας τρεις λεγεώνες (υπό τον Τριβώνιο) και στόλο (υπό τον Βρούττο) στο στόμιο του Ροδανού. Και οι Μασσαλιώτες ηττήθησαν δις, την εποχή που ο Καίσαρ κατακτούσε την Ιβηρία… Εις μνήμην όμως των υπηρεσιών που άλλοτε προσέφερε η πόλη στην Ρώμη, ο Καίσαρ διατήρησε την αυτονομία της, μέσα στην Κελτο-γαλατική Ναρβωνησία! Έτσι εξακολούθησε να κατασκευάζει όπλα και μηχανές, αλλά αυτή η βιομηχανία της ολοένα και έφθινε πλέον…


Αλλά η Μασσαλία ποτέ δεν έχασε την πνευματικότητά της. Την αποκαλούσαν «Ελληνικό Πανεπιστήμιο στην Δύση», «Πόλη Διανοουμένων και Πολιτισμού», κλπ. η οποία «φιλέλληνας κατασκεύαζε τους Γαλάτες» και τα συμβόλαιά της συνέχιζαν να γράφονται στα ελληνικά… Είχε πείσει δε τους πιο διάσημους Ρωμαίους να μην αποδημούν στην πόλη των Αθηνών, αλλά να φοιτούν φιλοσοφία σε αυτήν… Η Μασσαλία ήταν «απαραίτητος προορισμός» για έναν νεαρό Ρωμαίο της εποχής! Πολλοί επιφανείς Ρωμαίοι εδιδάχθησαν την αρχαία ελληνική φιλοσοφία στην Μασσαλία. 

Όπως λ.χ. ο Γνάιος Ιούλιος Αγρικόλας (40;–93 μ.X.), ο περίφημος Ρωμαίος στρατηγός, γνωστός για τις κατακτήσεις του στην Βρετανία, πενθερός του ιστοριογράφου Τάκιτου. Ανετράφη από την μητέρα του, Ιουλία Πόρκιλα, στην Μασσαλία, όπου και εμυήθη στην ελληνική φιλοσοφία.

Και οι Γαλάτες για τον ίδιο σκοπό, εσπούδαζαν φιλοσοφία, ελληνικά γράμματα και επιστήμες (ιδία Ιατρική) στην Μασσαλία. Και όχι μόνον με ίδιες δαπάνες, αλλά δαπάναις των δήμων τους (με δημόσιες υποτροφίες δηλαδή)!


Την εποχή αυτή, η πόλη είχε διαιρεθεί σε δυο τμήματα:

Την Άνω Πόλη, όπου παρέμενε η ρωμαϊκή φρουρά, και ήταν η στρατιωτική πόλη, και

Την Κάτω Πόλη, που ήταν καθαρά ελληνική.


Σήμερα, στο Δημαρχιακό Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλεως, που στεγάζεται στον πύργο Μπόρελυ (1766-1778) εκτίθενται πλούσιες σειρές από αρχαία ελληνικά έργα (γλυπτά, κ.ά.), από αιγυπτιακά, από ανατολικά, από επιγραφές, από χριστιανικές σαρκοφάγους, κ.ά.



ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ Α:
[1] βλ. σχ. «Ο υπέρ πολέμου λόγος του Αρχιδάμου υιού του βασιλιά της Σπάρτης Αγησιλάου Β' ως το έσχατο καταφύγιο των ελευθέρων ανθρώπων».
[2] Επί του ορθοβράχου αυτού εκτίσθη πολύ αργότερα (1853-1864) ο ΙΝ της Επισκοπούσης Παναγιάς - Notre Dame de la Garde. Με κωδωνοστάσιο ύψους 45 μ. Επί της κορυφής του κείται επιχρυσωμένο άγαλμα της Παναγίας, ύψους 9 μ.
[3] Το ίδιο ίσχυε και στην Κέρκυρα και τις Συρακούσες. Ο Θεόφραστος και ο Πλίνιος, καθώς καί πολλές αραβικές επιγραφές, παρουσιάζουν τον θεό Ήλιο ως γυναίκα - βλ. σχ. S. Pauly-Wissana «Actikel Saba», S1307.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ Β: [1] Είχε προηγηθεί ο «Περίπλους» του Μαρκιανού (410 π.Χ.) όπου επίσης μνημονεύονται δύο νησιά, η Αλβιών και η Ιουερνία, με την πρώτη να περιγράφεται ως το μεγαλύτερο. Η Αλβιώνα ετυμολογείται από την αρχαία ελληνική ρίζα -αλ (> άλφιτα, άλευρα, κλπ. που δίνει λέξεις σχετικές με το λευκό χρώμα > λατινικό albus = λευκός > Άλπεις > ρίζα –αρ > άργυρος, Αργεντινή, κλπ.) εκ της λευκότητος των κρητιδικής συστάσεως ακτών του Ντόβερ. Κατά τον ίδιο τρόπο ονοματοδοτήθηκε η Λευκάς, κ.ά. Μυθολογικώς, ο Αλβίων ήταν υιός του Ποσειδώνος, που θέλησε να αναμετρηθεί με τον Ηρακλή στην Λιγύα της Γαλατίας, με την βοήθεια του αδελφού του Δέρκυνου. Ο Ηρακλής όμως τους σκότωσε και τους δύο με πέτρες, μύθος που σηματοδοτεί την επικράτεια των Ελλήνων σε κάποιο πόλεμο ενάντια των εντοπίων.    ▪    [2] Πληροφορίες για τα αρχαία πλοία της περιοχής έχουμε και από το ναυάγιο που βρέθηκε το 1967, σε βάθος 21 μ. στ’ ανοικτά του μικρού λιμανιού της πόλης Μαντράγκ, κοντά στην Τουλώνη.    ▪    [3] κατά τον Γάλλο αρχαιολόγο Lallemand.    ▪    [4] βλ. σχ. Βάλ. Μάξιμο (27 μ.Χ.). Έθιμο ανάλογο με το «Κείων νόμιμον» της Κέας, όπου φύεται άφθονο και καλής ποιότητας κώνειο (βλ. σχ. Θεόφρ.). Στο κυκλαδονήσι αυτό οι γέροι (άνω των 60 ετών) αυτοκτονούσαν υποχρεωτικά πίνοντας κώνειο βάσει νόμου (βλ. σχ. Ηρακλείδης Ποντικός). Παρόμοια έθιμα «ευθανασίας» γερόντων υπήρχαν στην Σαρδηνία, στην Κασπία (βλ. σχ. Στράβ.), κ.α. Υπήρχαν και πιο… βάρβαρα έθιμα. Οι Μασσαγέται Σκύθες (πρόγονοι των Τούρκων Μογγόλων), λ.χ., όχι μόνον θυσίαζαν τους γέροντες, αλλά μετά τους έτρωγαν κιόλας!..    ▪    [5] ή Αθηνόπολις: Αρχαία πόλη της Γαλατίας, που εκτίσθη από Μασσαλιώτες, ανάμεσα στην Αντίπολη και στο Τελωνείο.    ▪    [6] Αποικία στην Κορσική, που ιδρύθηκε το 565 π.Χ.    ▪    [7] Αποικία που ιδρύθηκε το 325/4 π.Χ. στην ΝΑ. Ιβηρία. Νυν Αλικάντε,    ▪    [8] Αποικία που ιδρύθηκε εις ανάμνησιν της νίκης της Μασσαλίας κατά των Λιγύρων, 300 π.Χ. Νυν Nice.    ▪    [9] Αποικία στην χώρα του Ροδανού. Δεν υπάρχει πλέον

ΟΡΓΗ Παπανδρέου για την εισαγγελέα ΑΠ! «Θεραπαινίδα Καραμανλή χωρίς ντροπή...»

Με σκληρή ανάρτηση  απάντησε το ΚΙΔΗΣΟ του Γ. Παπανδρέου στην κίνηση της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου να ζητήσει νέα αναίρεση του βουλεύματος για τον Γ. Γεωργίου.
 «Η Δικαιοσύνη, θεραπαινίδα πολιτικών σκοπιμοτήτων, συνένοχος στη στατιστική απάτη του Καραμανλή. Χωρίς προσχήματα, χωρίς ντροπή» αναφέρει η ανάρτηση.

Ο πρώην επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ είχε βρεθεί με την κατηγορία της ψευδούς βεβαίωσης στοιχείων σε βαθμό κακουργήματος για το έλλειμμα του 2009 αλλά απαλλάχθηκε με βούλευμα. Πρόκειται το δεύτερο βούλευμα, με το οποίο ο Ανδρ. Γεωργίου απαλλάχθηκε από την κατηγορία της ψευδούς βεβαίωσης σε βαθμό κακουργήματος και πλέον αναμένεται νέα κρίση από το αρμόδιο ποινικό τμήμα που θα αποφασίσει αν θα υπάρξει και τρίτη κρίση από Συμβούλιο Εφετών.

Ο Ανδρέας Γεωργίου δικάζεται και για παράβαση καθήκοντος σε βαθμό πλημμελήματος. Η δίκη ενώπιον του δευτεροβάθμιου δικαστηρίου έχει διακοπεί για τα τέλη του μήνα, ενώ πρωτοδίκως ο κατηγορούμενος είχε αθωωθεί.

Το «τουίτ» του ΚΙΔΗΣΟ:

Λάδια νοθευμένα στην Ελληνική αγορά. ..για τα σκουπίδια


Δίκτυα µη σύννομης διακίνησης νοθευμένων ή μη ασφαλών ελαιολάδων εντόπισε ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), συνεχίζοντας τους ελέγχους για την προστασία των καταναλωτών και της αυθεντικότητας του ελληνικού ελαιολάδου.
Ειδικότερα, όπως ανακοινώθηκε, η Περιφερειακή Διεύθυνση του ΕΦΕΤ Κεντρικής Μακεδονίας, σε συνεργασία µε τη Χημική Υπηρεσία Μακεδονίας – Θράκης (Υποδιεύθυνση Θεσσαλονίκης – Τμήμα Α-) που διεξήγαγε τις χημικές αναλύσεις, διαπίστωσε την εμπορία προϊόντων τα οποία, ενώ επισημαίνονται ως εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα, είναι στην πραγματικότητα σπορέλαια τεχνητά χρωματισμένα, αγνώστου προέλευσης.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα νοθευμένα προϊόντα με τις εξής επωνυμίες: «ΚΡΗΤΙΚΟΝ» – «ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΟ ΧΩΡΙΟ» – «ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑΚΟ» – «ΕΙΡΗΝΗ» – «BEVELLINI» – «το λιοτρίβι» – «ΑΡΩΜΑ» – «ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΠΑΡΘΕΝΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ» καθώς και τα μη ασφαλή προϊόντα με τις εξής επωνυμίες «ΝΕΦΕΛΗ» – «ΛΙΑΤΙΚΟ».
Ο ΕΦΕΤ καλεί τους καταναλωτές, που έχουν ήδη προμηθευτεί τα ανωτέρω προϊόντα (φωτογραφίες κάτωθι) να μην τα καταναλώσουν.

 Χρωμάτιζαν το σπορέλαιο και το πούλαγαν για ελαιόλαδοΧρωμάτιζαν το σπορέλαιο και το πούλαγαν για ελαιόλαδο
Παράλληλα, επισημαίνει στους καταναλωτές να προσέχουν την ετικέτα του ελαιολάδου που πρόκειται να αγοράσουν όπου, εκτός της ονομασίας πώλησης του προϊόντος και των πληροφοριών για την κατηγορία του ελαιολάδου, πρέπει υποχρεωτικά να αναγράφεται και ο αλφαριθμητικός αριθμός έγκρισης της μορφής EL-40-_ _ _ o οποίος είναι χαρακτηριστικός της μονάδας τυποποίησης.
Επίσης, συνιστά στους καταναλωτές
- να αποφεύγουν την αγορά ελαιολάδου από πλανόδιους και ανώνυμους πωλητές και
- στην περίπτωση υποψίας λόγω ανεπαρκούς επισήμανσης, δελεαστικής τιμής ή οργανοληπτικών χαρακτηριστικών του ελαιολάδου να επικοινωνούν με τον ΕΦΕΤ στο 11717.
Σύμφωνα με τον ΕΦΕΤ, οι επαγγελματίες του χονδρικού ή λιανικού εμπορίου ελαιολάδου θα πρέπει να επιλέγουν με προσοχή τους προμηθευτές τους, διασφαλίζοντας τα πραγματικά τους στοιχεία, τα οποία επιβεβαιώνουν την αξιοπιστία τους (διεύθυνση επιχείρησης, εγκαταστάσεις παραγωγής, εγκυρότητα τιμολογίων και άλλων παραστατικών) και τη νομιμότητα της διαδικασίας αγοραπωλησίας.
Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση μη συμμορφώσεων φέρουν, σύμφωνα με το νόμο, ευθύνη για την οποία προβλέπονται ποινικές και διοικητικές κυρώσεις.
Πηγή: ΕΦΕΤ

Tuesday, July 18, 2017

ΣΟΚ στα Τρίκαλα με τον θάνατο 19χρονου μέσα σε μπαράκι


Άλλο ένα θλιβερό συμβάν για την Τρικαλινή κοινωνία έγινε χθες βράδυ.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες του trikalaola.gr περίπου στις 10:00 χθες βράδυ, ένας 19χρονος που διασκέδαζε με φίλους του σε μπαράκι στα Μανάβικα της πόλης των Τρικάλων, ανέφερε στους φίλους του πως δεν αισθάνεται καλά και μετά από λίγο κατέρρευσε μπροστά τους.
Αμέσως ειδοποιήθηκε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒόπου παρέλαβε τον 19χρονο και τον μετέφερε στο Νοσοκομείο Τρικάλων. Όμως εκεί απλά διαπιστώθηκε ο θάνατός του.
Τόσο μέσα στο ασθενοφόρο από τους διασώστες κατά την μεταφορά του στο Νοσοκομείο, όσο και στο ΤΕΠ του Νοσοκομείου μετά την μεταφορά, έγινε προσπάθεια ανάνηψης για πάνω από μισή ώρα, από τοteam του ΤΕΠ, του Αναισθησιολογικού (για τυχόν διασωλήνωσης) και καρδιολόγους, αλλά το παιδί δεν ανταποκρίθηκε και η προσπάθεια σταμάτησε…
Πρόκειται για τον 19χρονο Κώστα Τσινάνηαπό την Φανερωμένη Τρικάλων, ο οποίος είχε απολυθεί από το Στρατό πρόσφατα. Αφήνει πίσω του τους γονείς του Δημήτρη και Αργυρώ Τσινάνη και δύο αδερφές, την Βασιλική και την Σοφία.
Η οικογένεια έχει επιχείρηση με πρατήριο υγρών καυσίμων και μίνι μάσκετ στη Φανερωμένη και ασχολούνταν και με τααγροτικά. Σήμερα το πρωί η σορός του άτυχου 19χρονου εστάλει για νεκροψία – νεκροτομήγια να διαπιστωθούν υα ακριβή αίτια του θανάτου του.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες του trikalaola.gr το παιδί ήταν υγιέστατο και δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα. Το πιο πιθανό είναι να υπέστη έμφραγμα μυοκαρδίου.
Για την κηδεία θα το ανακοινώσουμε μετά όταν καθοριστεί.
ΤΙ Γράφει ο ΠΡΩΊΝΟΣ ΛΌΓΟΣ Τρικάλων 19.7.17



Περιστατικό λοίμωξης από τον ιό του Δυτικού Νείλου στην Αργολίδα


Ο ιός του Δυτικού Νείλου μεταδίδεται κυρίως μέσω του τσιμπήματος μολυσμένων «κοινών» κουνουπιών
Το πρώτο εργαστηριακά επιβεβαιωμένο περιστατικό λοίμωξης από τον ιό του Δυτικού Νείλου για το 2017, ανακοίνωσε το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕΕΛΠΝΟ) το οποίο ενημερώνει ότι η έκβαση της νόσου στον ασθενή ήταν καλή και έχει ήδη εξέλθει από το νοσοκομείο στο οποίο νοσηλευόταν. Ο ασθενής, είναι κάτοικος αγροτικής περιοχής της Αργολίδας.
Ο ιός του Δυτικού Νείλου μεταδίδεται κυρίως μέσω του τσιμπήματος μολυσμένων «κοινών» κουνουπιών. Η βασική δεξαμενή του ιού στη φύση είναι τα άγρια πτηνά, από όπου μολύνονται τα κουνούπια, ενώ οι άνθρωποι δεν μεταδίδουν περαιτέρω τον ιό. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι ασθενείς παραμένουν ασυμπτωματικοί, ή έχουν ήπια συμπτωματολογία, ενώ οι πιο σοβαρές εκδηλώσεις της νόσου, όπως π.χ. εγκεφαλίτιδα, αφορούν συνήθως σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, καθώς και άτομα με χρόνια υποκείμενα νοσήματα.
Κρούσματα λοίμωξης από τον ιό του Δυτικού Νείλου σε ανθρώπους και ζώα είχαν καταγραφεί τα έτη 2010-2014, κατά τους θερινούς μήνες, σε διάφορες περιοχές της χώρας, ενώ κυκλοφορία του ιού είχε καταγραφεί σε όλες σχεδόν τις Περιφέρειες. Αν και τα έτη 2015-2016 δεν καταγράφηκαν κρούσματα της λοίμωξης σε ανθρώπους στην Ελλάδα, λόγω της σύνθετης επιδημιολογίας και της απρόβλεπτης κυκλοφορίας του ιού, θεωρούνταν πιθανή και αναμενόμενη από τους επιστήμονες, η επανεμφάνιση περιστατικών λοίμωξης από τον ιό στη χώρα μας.
Το ΚΕΕΛΠΝΟ εκτιμά πως οι περιοχές κυκλοφορίας του ιού κατά την τρέχουσα περίοδο δεν μπορούν να προβλεφθούν με ασφάλεια, καθώς η επιδημιολογία του ιού καθορίζεται από πολλούς παράγοντες. «Ως εκ τούτου, συνιστούμε να λαμβάνονται συστηματικά μέτρα ατομικής προστασίας από κουνούπια, σε όλη την επικράτεια», αναφέρει σε ανακοίνωση του.
Τα μέτρα ατομικής προστασίας από τα κουνούπια περιλαμβάνουν τη χρήση εγκεκριμένων δραστικών εντομοαπωθητικών ουσιών σώματος και περιβάλλοντος, σητών, κουνουπιέρων, κλιματιστικών κλπ, καθώς και την αποφυγή δημιουργίας λιμναζόντων υδάτων σε αυλές και μπαλκόνια.
Σε σύσκεψη που διοργανώθηκε σήμερα, με κοινή πρωτοβουλία του ΚΕΕΛΠΝΟ και της Περιφέρειας Πελοποννήσου και στην οποία συμμετείχαν η πολιτική ηγεσία, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του αρμόδιου δήμου καθώς και το ΚΕΕΛΠΝΟ, συζητήθηκαν οι ενδεικνυόμενες δράσεις πρόληψης σε τοπικό επίπεδο.
Στη σύσκεψη αποφασίστηκε η εντατικοποίηση στοχευμένων μέτρων πρόληψης και απόκρισης για την επιτήρηση και τον έλεγχο των εντόμων διαβιβαστών και για την ενημέρωση του πληθυσμού στο πλαίσιο συνεργασίας των ανωτέρω φορέων.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΟΚ. Τα ουρλιαχτά της 15χρονης έκαναν άνω κάτω το ξενοδοχείο. “ΜΑΝΑ”, «Νοίκιαζε» για sex τις ανήλικες κόρες της σε επιχειρηματία


 Συνελήφθησαν ο ιδιοκτήτης σούπερ μάρκετ και η μητέρα που «νοίκιαζε» τις ανήλικες κόρες της για sex. Φρίκη, οργή και αηδία προκαλούν οι αποκαλύψεις για έναν 55χρονο Βολιώτη ιδιοκτήτη σούπερ μάρκετ, που πλήρωνε μια μητέρα για να «νοικιάζει» για σεξ (!) τις ανήλικες κόρες της…. Ο επιχειρηματίας, ο οποίος είναι πατέρας ενός παιδιού, συνελήφθη ύστερα από καταγγελία υπαλλήλων ξενοδοχείου στην Κέρκυρα όπου είχε καταλύσει με ένα 15χρονο κορίτσι, για το οποίο, όπως αποκαλύφθηκε, έδινε μετρητά στη 40χρονη μητέρα του για να πληρώνει το νοίκι της! Ο 55χρονος κίνησε υποψίες στους υπαλλήλους του ξενοδοχείου στην περιοχή Κανόνι, οι οποίοι θορυβήθηκαν όταν τους ζήτησε δωμάτιο με διπλό κρεβάτι για εκείνον και τη 15χρονη, την οποία παρουσίασε ως… κόρη του. Αρχισαν να παρακολουθούν διακριτικά τη συμπεριφορά «πατέρα» και «κόρης». Γρήγορα αντιλήφθηκαν ότι δεν επρόκειτο για αθώες οικογενειακές διακοπές, καθώς οι δυο τους βγήκαν ελάχιστα από το δωμάτιο και η ανήλικη ήταν από την πρώτη στιγμή χλομή και μαγκωμένη.Χάρη στην παρατηρητικότητα και την ευαισθητοποίηση των εργαζομένων, το ανήλικο κορίτσι σώθηκε από τα νύχια του αδίστακτου παιδεραστή. Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι έπεσε το βράδυ του Σαββάτου, όταν από το δωμάτιο ακούστηκαν περίεργοι θόρυβοι και έντονες συζητήσεις. Ξαφνικά, η πόρτα του δωματίου άνοιξε και είδαν το κοριτσάκι να τρέχει έντρομο να σωθεί, κλαίγοντας και ουρλιάζοντας «βοήθεια»! Οι υπάλληλοι φρόντισαν τη μικρή, η οποία είχε υποστεί γρατσουνιές από την προσπάθειά της να απωθήσει τον επίδοξο βιαστή της, ενώ ειδοποίησαν την Αστυνομία. Οταν κατάλαβε τι τον περίμενε, ο 55χρονος τα μάζεψε και έγινε καπνός. Ομως, οι Αρχές κατάφεραν τελικά να τον εντοπίσουν στο λιμάνι, ενώ προσπαθούσε να επιβιβαστεί σε πλοίο για να διαφύγει. Αφού τον ακινητοποίησαν, του πέρασαν χειροπέδες και την επομένη οδηγήθηκε στον εισαγγελέα, ο οποίος του άσκησε δίωξη για απόπειρα βιασμού, αποπλάνηση και ασέλγεια ανηλίκου. Στη συνέχεια προσήχθη στον ανακριτή, από τον οποίο ζήτησε και πήρε τριήμερη προθεσμία για να απολογηθεί αύριο Τετάρτη. Οι αστυνομικοί της Ασφάλειας ενημέρωσαν τους συναδέλφους τους στον Βόλο, οι οποίοι προχώρησαν στη σύλληψη της 40χρονης μητέρας του κοριτσιού, με την κατηγορία της παραμέλησης της εποπτείας ανηλίκου. Με εντολή εισαγγελέα μετήχθη στην Κέρκυρα για να καταθέσει στο πλαίσιο της κύριας ανάκρισης. Η πενταμελής οικογένεια ζει στην περιοχή του Ξηρόκαμπου Μαγνησίας και μετά βίας τα βγάζει πέρα, γεγονός που -όπως φαίνεται- εκμεταλλεύτηκε ο 55χρονος. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο επιχειρηματίας ασελγούσε τα τελευταία δύο χρόνια σε βάρος της ανήλικης, ενώ στο παρελθόν φέρεται ότι έκανε το ίδιο και με την αδελφή της 15χρονης, η οποία σήμερα είναι 18 ετών! Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, ο επιχειρηματίας έδινε στη μητέρα της κοπέλας κινητά, μετρητά για την πληρωμή ενοικίου και διάφορα άλλα δώρα, με αντάλλαγμα να έχει την άδειά της για να παίρνει μαζί του τη μικρή για όσες ημέρες ήθελε.

.aerikes-epoxes.com

Πολάκης σε Θέμο: «Εσύ μετράς μέρες για να δώσεις τα 5 εκατομμύρια στην εφορία»


Οργισμένη ήταν η απάντηση του αναπληρωτή υπουργού Υγείας Παύλου Πολάκη σε άρθρο που έγραψε ο Θέμος Αναστασιάδης στο οποίο αναφέρει πως «ο Τσίπρας μετράει μέρες».
Ο κ. Πολάκης έσπευσε να υπενθυμίσει στον Θέμο Αναστασιάδη ότι: «εσύ μετράς μέρες μέχρι τις 30/7 που πρέπει να ακουμπήσεις στην εφορία τα 5 εκατομμύρια που σου βρήκαν σε μαύρες σακούλες και φυσικά δεν μπόρεσες να δικαιολογήσεις από την ......εργασία σου».
Συγκεκριμένα, ο Παύλος Πολάκης έγραψε στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook;
«Δεν μετράει μέρες ο Τσιπρας που γράφεις σημερα στο ΠΡΩΤΟ ΦΛΕΜΑ ,αρχιμιζαδορε -κομιστή Θεμο Αναστασιαδη ,αλλά,
ΕΣΥ ΜΕΤΡΑΣ ΜΕΡΕΣ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 30/7 που πρεπει να ακουμπήσεις στην εφορία τα 5 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ που σου βρήκαν σε μαύρες σακούλες και ΦΥΣΙΚΑ δεν μπόρεσες να δικαιολογήσεις απο την ......εργασια σου !!!!!»

Monday, July 17, 2017

Με πέτρες και σπάσιμο βιτρίνών δέχθηκαν την απόφαση δικαστηρίου για την Ηριάνα



 Απορρίφθηκε από το Πενταμελές Εφετείο Αναστολών η αίτηση της
29χρονης Ηριάννας
 για αναστολή εκτέλεσης της ποινής της, απόφαση που προκάλεσε αντιδράσεις τόσο εντός της δικαστικής αίθουσας όσο και έξω από το κτίριο του Αρείου Πάγου.
Η απόφαση για την 29χρονη, η οποία εκτίει ποινή κάθειρξης 13 χρόνων για συμμετοχή στους Πυρήνες της Φωτιάς, ελήφθη κατά πλειοψηφία 3 έναντι 2. Οι δύο δικαστές που μειοψήφησαν είχαν την άποψη ότι η 29χρονη και ο συγκατηγορούμενος της θα πρέπει να αφεθούν ελεύθεροι με την επιβολή περιοριστικών όρων.
Όταν έγινε γνωστή η απόφαση αλληλέγγυοι που βρίσκονταν στην αίθουσα, άρχισαν να διαμαρτύρονται, φωνάζοντας και πετώνταςμπουκάλια προς κάθε κατεύθυνση.
4183365
(Πηγή: EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ)
Την ίδια ώρα έξω από τον Άρειο Πάγο ξέσπασαν επεισόδια με τους διαμαρτυρόμενους να πετούν πέτρες, μπουκάλια και να βάζουν φωτιές σε κάδους. «Ο Τζοχατζόπουλος είναι έξω. Όλοι είναι έξω και βάζετε μέσα δύο παιδιά», φώναζαν άτομα που είχαν συγκεντρωθεί έξω από τον Άρειο Πάγο.
Σημειώνεται ότι αυτή την ώρα είναι κλειστή η κάθοδος της λεωφόρου Αλεξάνδρας.

Η απόφαση του δικαστηρίου

Οι Εφέτες με πλειοψηφία τριών προς δύο απέρριψαν τις αιτήσεις της 28χρινης Ηριάννας και του 33χρονου συγκατηγορουμένου της, αποδεχόμενοι την εισαγγελική εισήγηση που ουσιαστικά ζήτησε να παραμείνουν στη φυλακή καθώς είναι πιθανό «να τελέσουν όμοια αδικήματα». Οι δύο δικαστικοί λειτουργοί που μειοψήφησαν έκριναν ότι και οι δύο κατηγορούμενοι πρέπει να αποφυλακιστούν μέχρι την δευτεροβάθμια δίκη τους, καθώς έκριναν βάσιμους και τους λόγους που επικαλείται η 28χρονη σχετικά με τη διδακτορικής της διατριβή, όσο και τους λόγους υγείας που επικαλείται ο συγκατηγορούμενος της.
Η διδακτορική φοιτήτρια στο τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, κρατούμενη στις φυλακές Ελαιώνα, καταδικάστηκε στις αρχές Ιουνίου από το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων σε κατά συγχώνευση ποινή 13 ετών καθώς το δικαστήριο αποδέχθηκε τη δικογραφία που έχει σχηματιστεί σε βάρος της με μοναδικά στοιχεία την σχέση της με τον Κωνσταντίνο Παπαδόπουλο -που είχε κατηγορηθεί για την ίδια πράξη, αλλά αθωώθηκε ομόφωνα- και ένα μέρος δακτυλικού αποτυπώματος που "ταυτοποιήθηκε" με το δικό της σε γεμιστήρα ενός όπλου που είχε βρεθεί στην πανεπιστημιούπολη. Αντίστοιχη ποινή για αντίστοιχες κατηγορίες έχει επιβληθεί και στον 33χρονο συγκατηγορούμενό της, ο οποίος συγκατοικούσε με τον σύντροφο της Ηριάννας.
4183368
(Πηγή: (EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ)

Τι είπε η Ηριάννα

Λίγο νωρίτερα η 28χρονη είπε στο δικαστήριο πως είχε απόλυτη βεβαιότητα για την αθώωση της γιατί ήξερε ποια ήταν η αλήθεια:
«Η μισή μου ζωή είναι η ακαδημαϊκή μου καριέρα και η άλλη μισή η εργασία μου. Διδάσκω και στο διδασκαλείο και στους πρόσφυγες. Εργάζομαι για το e-learning, ενώ είμαι εκπαιδεύτρια σε ξένους φοιτητές για εξ αποστάσεως εκμάθηση Ελληνικών. Ήμουν έτοιμη να συνεχίσω να κατακτώ πράγματα, ώσπου όλα κόπηκαν. Λίγο πριν από την καταδίκη μου ήμουν έτοιμη να καταθέσω ένα πρόγραμμα για παιδιά. Ένα όνειρο που είχα από 19 χρόνων. Την 1η Ιουνίου μου στερήθηκε η ακαδημαϊκή μου διαδρομή, η εργασία μου, οι φίλοι μου, η οικογένεια. Η απουσία μου από αυτήν την τάξη είναι σαν να μου στερούν 6 χρόνια μεταπτυχιακά. Είχα βεβαιότητα για την αθώωση μου, ήξερα ποια είναι η αλήθεια, και ξαφνικά όλα χάθηκαν».
Στο δικαστήριο κατέθεσαν και ο καθηγήτριες της Ηριάννας στο Πανεπιστήμιο Μαρία Ιακώβου και Αμαλία Μόζερ, οι οποίες τόνισαν πως η αιτούσα είναι τελειόφοιτη με 9,85 με άριστα το 10 και ότι εργάζεται στο ίδρυμα 2,5 χρόνια «Είναι εξειδικευμένη επιστήμονας και προσφέρει έργο. Η κοσμήτορας είναι συγκλονισμένη με ό,τι της συνέβη. Η παρουσία της στο σχολείο του Πανεπιστημίου, όπου οι ξένοι μαθαίνουν ως δεύτερη γλώσσα τα ελληνικά είναι επιβεβλημένη. Μάλιστα πια αμείβεται αφού το Πανεπιστήμιο προσφέρει υποτροφία εργασίας στους αριστούχους», είπε η κ. Ιακώβου. Η καθηγήτρια Αμαλία Μόζερ είπε ότι εάν δεν συνεχίσει η 29χρονη ό,τι έχει ξεκινήσει και παραμείνει στη φυλακή, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο για το επαγγελματικό της μέλλον.
Κατά τον Εισαγγελέα, πάντως, η διδακτορική διατριβή της Ηριάννας βρίσκεται στην πρώτη φάση της και άρα σε «όχι τόσο σημαντικό στάδιο», που να συντρέχει υπέρμετρη βλάβη από την κράτηση της. Παραδέχθηκε ωστόσο πως βλάπτεται η ενασχόληση της με την διδασκαλία, αυτή όμως «είναι μια συνέπεια του εγκλεισμού της». Αντίστοιχα για τον 33χρονο, ο εισαγγελικός λειτουργός εκτίμησε πως τα προβλήματα υγείας που έχει μπορούν να αντιμετωπιστούν «από το ιατρικό προσωπικό των φυλακών» και επομένως δεν υφίσταται βλάβη από την κράτηση.
CNN. gr

Διαβάστε επίσης

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ. Αμαλιάδα: Ελεύθεροι οι αλλοδαποί που κατηγορούνται για μαστροπεία



Ελεύθεροι αφέθηκαν την Παρασκευή (16/6/2017) οι δύο αλλοδαποί που είχαν συλληφθεί στο δάσος της Στροφυλλιάς στην περιοχή της Μανωλάδας για υπόθεση πορνείας και κατηγορούνταν ως μαστροποί.

Ο 42χρονος υπήκοος Βουλγαρίας και ο 23χρονος ομοεθνής του απολογήθηκαν το μεσημέρι της Παρασκευής στον Ανακριτή Αμαλιάδας και στη συνέχεια αφέθησαν ελεύθεροι, ο μεν πρώτος με τον περιοριστικό όρο να παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα στο Α.Τ. της περιοχής διαμονής του, ο δεύτερος να παρουσιάζεται μία φορά το μήνα.
Η δικογραφία
Και οι δύο συνελήφθησαν το βράδυ της Τετάρτης μετά από συντονισμένη επιχείρηση αστυνομικών του Α.Τ. Βουπρασίας και σε βάρος τους σχηματίστηκε δικογραφία για μαστροπεία.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, συνελήφθησαν επ’ αυτοφώρω ο 42χρονος και ο 23χρονος να εξωθούν στην πορνεία και να εκδίδουν δύο 20χρονες από την Βουλγαρία, έναντι χρηματικής αμοιβής.
Σύμφωνα με την Αστυνομική έρευνα φέρεται ότι οι δύο κατηγορούμενοι μετέφεραν τις γυναίκες με αυτοκίνητο, σχεδόν καθημερινά, στο δάσος της Στροφυλίας και στο Κουνουπέλι, όπου συνευρίσκονταν με αλλοδαπούς, έναντι του χρηματικού ποσού των 10 ευρώ.
Επιπλέον, ο 42χρονος μετέφερε τους «υποψήφιους πελάτες»  με αυτοκίνητο από την πλατεία της Νέας Μανωλάδας στην περιοχή, όπου ο 23χρονος εισέπραττε τα χρήματα και επιτηρούσε τον χώρο της συνεύρεσης.
Οι δύο 20χρονες αλλοδαπές είχαν μεταφερθεί από την Βουλγαρία στην   Ελλάδα,  πριν από δύο μήνες περίπου, από τον 42χρονο, ο οποίος μαζί με τον 23χρονο τους είχαν αφαιρέσει τα ταξιδιωτικά τους έγγραφα.
Πηγή: patrisnews.gr

Φωτογραφία - σκάνδαλο Μελάνια - Μακρόν! Τι συνέβη

Φωτιές "άναψε" μία φωτογραφία της Μελάνια Τραμπ και του Εμανουέλ Μακρόν που έκανε τις τελευταίεες ώρες το γύρο του διαδικτύου. Πρόκειται για μία φωτογραφία που "αποκάλυπτε" μία πικάντικη λεπτομέρεια από το δείπνο που είχε το προεδρικό ζευγάρι της Γαλλίας με τον Ντόναλντ Τραμπ και την σύζυγο του Μελάνια, στον Πύργο του Άιφελ.

Η φωτογραφία, όπως βλέπετε, έδειχνε την Πρώτη Κυρία των ΗΠΑ, Μελάνια Τραμπ να ακουμπά το χέρι της στο πόδι του Γάλλου Προέδρου, Εμανουέλ Μακρόν. Ωστόσο, πρόκειται για φωτομοντάζ, μιας και η Μελάνια τότε δεν φορούσε βραχιόλι στο χέρι της.





Φωτό από Reuters

wibiya widget